A Pagony nem csak egy könyvesbolt. Itt akár hosszabb időt is érdemes eltölteni: a könyvek böngészése mellett ki lehet próbálni több társasjátékot, vagy be lehet ülni a rendszeres programok egyikére – péntektől pedig Budapest (szerintünk) legjobb kávéját is meg lehet kóstolni az üzletben.
Ürögdi András, a Pagony ügyvezetője azt a célt tűzte ki maga és munkatársai elé, hogy bárki, aki betér az üzletbe, kellemesen érezze magát. Akár a könyvek vagy játékok érdeklik a látogatót, akár a társasokat próbálná ki, akár a gyerekeit hozza az egyik programra, mindenképp barátságos környezetbe érkezik. Jó érzés, ha van, aki gondoskodik az emberről, a Pagony munkatársai pedig pont ebben a legjobbak.
Éppen ezért talált a Pagony tökéletes partnerre Ryan Andresben, a Barako kávéház tulajdonosában, aki ugyanezeket az értékeket vallja. Aki csak belép a boltjába, rögtön megérzi, hogy itt szívesen látott vendég, és biztosra veheti, hogy kellemesen töltheti majd az idejét – egy csésze pompás kávé mellett.
András: Mindig is úgy gondoltam a boltra, mint egy afféle családi központra, ahol minden látogató kellemesen és hasznosan töltheti az idejét. Ennek az elképzelésnek három tartópillére van: a könyvek, a játékok és a rendezvénytermekben szervezett rendszeres gyerekprogramok. Már egy ideje kacérkodtunk az ötlettel, hogy ki kéne egészíteni az üzletet egy kávézóval. Aztán pár hónapja komolyra fordultak a dolgok, és úgy döntöttünk, belevágunk.
Ha valaki ilyen vállalkozásba fog, a legfontosabb, és egyben a legnagyobb kihívást jelentő feladat a koncepció kialakítása. Ez mutat irányt a későbbiekben, amikor megerősít abban, miért ezt és ezt akarjuk csinálni, nem pedig valami egészen mást. Ez a mi esetünkben részben adott volt: olyan szolgáltatással akartuk kiegészíteni a már eddig is családi központként működő boltot, mely a Pagonytól megszokott magas színvonalú szolgáltatást nyújtja.
Azt hamar eldöntöttük, hogy a kávézónak egyrészt a lehető legjobb termékeket kell forgalmaznia, másrészt pedig egyedinek kell lennie. Mivel a kávézóhoz nem tartozik konyha, hosszú hónapokig kerestük a megfelelő beszállítókat. A lehető legjobb kínálatot szerettük volna összeállítani, tele olyan fantasztikus termékekkel, amelyek máshol nem kaphatók együtt. Biztosra veszem, hogy a vendégek is egyetértenek majd velünk abban, hogy például a hatalmas cookie-k vagy a sós mogyoróvajjal töltött, egyébként édes, csokis cupcake-ek valóban különlegesek.
Igazán jó kávét találni Budapesten nem olyan egyszerű, mint első hallásra tűnik. Jó gép és jó kávébab kell hozzá. Azért, hogy tényleg a legjobb minőséget biztosíthassuk, úgy döntöttünk, külön beszállítót fogunk keresni ehhez a két dologhoz. Az egyik partnerünktől kaptunk is egy kiváló kávégépet, így már csak a kávéra kellett rátalálnunk.
Ezzel nagy szerencsénk volt. A Helpers Hungary vállalatot és csapatát évek óta ismerjük, és egy alkalommal említettük nekik, hogy épp kávébeszállítót keresünk. A Helpersnek számos ügyfele van, akik a legkülönfélébb területeken tevékenykednek, és kisült, hogy az egyikük, Ryan éppenséggel kávéban utazik. Ennél sokkal többet nem is mondtak róla, csak annyit, hogy menjek el a Barakóba és kóstoljam meg a kávét. Ezt meg is tettem. És rögtön tudtam, hogy ez az a kávé, amire a Pagony Caféban szükségünk van. Beszéltem Ryannel, őt érdekelte a dolog, aztán… nos, a többit már tudják.
Ryan: Az üzleti életben a legfontosabb tényező a bizalom. Persze nem árt, ha az ember partnere azt árulja, amire neki szüksége van, a partnerkeresési fázisban viszont legfeljebb annyit lehet tenni, hogy körbenézünk a piacon, több céggel is megismerkedünk, aztán reméljük a legjobbakat. Vagy szerencsénk lesz, vagy nem. Amikor elkezdünk együtt dolgozni, és az új partner még kvázi idegen, nem lehet tudni, a későbbiekben hogy alakul majd a kapcsolat.
A Helperst már évek óta ismerjük. Az ő segítségükkel alapítottuk a cégünket, a tartózkodási engedélyeinket is ők intézték, és azóta is rendszeresen beugranak hozzánk egy-egy kávéra. Így biztosra vehettem, hogy ha ők küldtek hozzám valakit, abban megbízhatok.
András: Igen, egy üzleti kapcsolatban első a bizalom. A szakmai kérdéseket később is lehet tisztázni. Ehhez persze jó kommunikációs készségekre is szükség van, na meg arra, hogy ugyanazokat az értékeket valljuk, és ugyanúgy álljunk az üzlethez. A Pagony és a Barako csapata remekül klappol, és ez csodálatos.
Ryan: Mindkét csapat igazán lelkesen dolgozik a projekten. A Barakónál úgy érezzük, mintha a Pagony csapata és a Pagony Café a mi üzletünk kiterjesztése lenne. Tudjuk, hogy a működés első 120 napja mindennél fontosabb, ezért mind szeretnénk itt lenni, hogy gondoskodjunk róla, hogy minden simán megy. Ez persze nem lehetséges. A kollégák ezért versenyezni kezdtek, hogy ki lehet itt többet. Végül összeállítottunk egy „vetésforgót”, így mindenki tölthet valamennyi időt a Pagonyban.
Ryan: A barako kávé egészen más, mint az arabica, amit a legtöbb kávézóban kapni lehet. Egyszerűen más az íze. Meg kell kóstolni. Ritka fajta, a világ kávétermelésének alig egy százalékát teszi ki. A Fülöp-szigeteken azonban, ahonnan én is jöttem, nem ritka, és a kávét a rokonaim ültetvényéről szerzem be. Ha többre van szükségem, csak leadom a rendelést, ott megpörkölik, aztán repülőn küldik Európába. A rendelés és a szállítás között általában 1-2 hét telik el. Így garantálhatjuk, hogy a vendégeink mindig friss kávét kapjanak.
Eddig a legrövidebb idő, ami alatt egy szállítmány ideért, három nap volt. Akkor a rendelés egy kisebb adagról, mintegy hatvan kilóról szólt. Hétfőn adtam le a rendelést, a rokonom pedig még aznap elkészült a pörköléssel. A szállítmány estére a repülőtéren volt, a szállító pedig sikeresen feltette a következő katari, dohai járatra. Onnan rövid várakozás után továbbították Európába, és szerdára már itt is volt. A vámhivatalban aznap jó kedve lehetett az ügyintézőknek, mert rögtön továbbengedték a szállítmányt, és este hétre már kézhez is kaptam.
Most úgy néz ki, a továbbiakban itt, Budapesten fogom tudni pörköltetni a kávét. Találtam egy helyi céget, amelyik kávé pörkölésével és forgalmazásával foglalkozik, és mostantól nekem is ők pörkölik majd a kávét. Így aztán nem kell többé amiatt aggódnom, mikor ér ide egy-egy szállítmány.
András: Jelenleg öt boltunk van Magyarországon. A működésük ugyanazon a három pilléren nyugszik, amit már említettem: a könyveken, a játékokon és a gyerekprogramokon. Jó lenne, ha ezekhez a központi elemekhez minél több boltunkban hozzá tudnánk adni a kávézót.
A múlt héten találkoztam egy lehetséges partnerrel, akivel a franchise következő boltjáról tárgyaltunk. Ahogy a feltételekről beszélgettünk, a partnerünk rákérdezett, hogy a kávézót is bevehetjük-e a szerződésbe. Titokban reméltem, hogy így lesz. Vagyis valószínűleg ki fogjuk bővíteni a franchise kínálatát, és a könyvekre, játékokra és programokra alapuló hagyományos verzió mellett lesz egy második verzió is, amelyben már a kávézó is szerepel majd. Ez természetesen azt jelentené, hogy a Barakóval is többet üzletelnénk.
András: Egy jó ötlet önmagában nem elég. Az nem úgy van, hogy van egy jó ötleted, alapítasz rá egy céget, és rögtön özönleni kezdenek az ügyfelek. Ehhez kell a marketing. Ki kell alakítani egy koncepciót, vagy küldetést, amelyre minden más ráépülhet. Ez segít majd megfogalmazni azt az üzenetet, amit kommunikálni akarunk. Végül ez lesz a marketingstratégia alapja.
Nálunk a Pagonynál a fő célunk nem az, hogy könyveket adjunk el. Ennél többre vágyunk. Azt szeretnénk, hogy az emberek úgy érezzék, szívesen látjuk őket, amikor belépnek a boltba, és aztán elégedetten távozzanak, függetlenül attól, hogy vettek-e valamit. Ha valaki egy adott könyvet keres nálunk, ami nincs meg, mindig megnézzük a neten, hol van raktáron a környékbeli, akár más lánchoz tartozó boltokban. Az is megeshet, hogy megvan nálunk a keresett könyv, de pár szó után kiderül, hogy valami miatt nem lenne jó a gyereknek, akinek szánják, mert például nem az ő korosztályának írták. Így aztán a „vásárló” anélkül távozik, hogy bármit is vett volna, mégis jó ügyfélélményben volt része, számunkra pedig ez a legfontosabb.
Az is lényeges, hogy egyedül senki nem lehet sikeres. Ehhez az embernek szüksége van a csapatára és a partnereire. Minden képesítésnél fontosabb, hogy ugyanazokat az értékeket valljuk. Ha ez megvan, erre alapozva képesek leszünk leküzdeni minden akadályt és együtt elérni a közös célokat.
A Pagony Café ünnepélyes megnyitója április 22-én este hatkor kezdődik a Gellért téri Pagony könyvesboltban (Budapest, XI. kerület, Bartók Béla út 5.). Jöjjön el Ön is, és ismerje meg Andrást, Ryant és a csapatot! Nézzen körbe az üzletben, és vegyen egy süteményt, melyhez a speciális nyitási akció keretében most ajándékba kap egy csésze barako kávét! További információt a megnyitó Facebook-eseményénél talál, melyhez itt csatlakozhat.
Kapcsolat
If your Hungarian residence permit is lost, damaged, or destroyed, you must notify the Immigration Office and ask for a replacement. If you are not in Hungary, the local Hungarian consulate can assist you.
BővebbenChildren are not fully legally competent. They cannot make certain decisions for themselves, and as a result, they cannot sign documents: you, their parent must take action on their behalf.
Bővebben